Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


2022.01.19

400.000 Erste devizahiteles károsult mivel a tájékoztatás...

erste-iskola---kep.png

 

Kezdjük a tényekkel, azzal, hogy milyen hatalmas devizahiteles szeletet szakított ki magának, nyilván megfeszített, kemény munkával az Erste:

 

"Az Erste Bank az elszámolás és a forintosítás keretében több mint 400 ezer érintett kölcsön- és lízingszerződéshez kapcsolódóan mintegy 50 féle értesítőlevelet küld ki ügyfeleinek"

"Az Erste Bank Hungary "történelmi hétvégén" van túl, a múlt hétvégén 20 milliárd forintot írtak jóvá közel 100 ezer ügylet alapján - mondta Jelasity Radovan, az Erste Bank elnök-vezérigazgatója az MTI-nek. Ezek már lezárt ügyletek, az érintett ügyfelek mintegy felének már - sajnos - nincs is számlája a banknál - tette hozzá.     Akiknek már nincs számlájuk az Ersténél, azokat az elszámolólevélben értesítik arról, hogy készpénzben vagy esetleg egy technikai számlára kapják meg az elszámolásból adódó összeget."

https://​https://nepszava.hu/1049969_devizahitel-az-erste-50-fele-ertesitolevelet-kuld-ki

 

A sikerhez rengeteg ügyfelet kellett találni. Részletek az Erste elnök-vezérigazgatók 10 évvel ezelőtti riportjaiból:

„Ne felejtsük el, hogy az alacsonyabb kamat miatt a devizahitel összességében, még a gyengülő forint mellett is olcsóbb, mint a forinthitel. Mikroszinten tehát az ügyfelek jól jártak. Más kérdés, hogy kizárólag forintban kevesebb embernek hiteleztek volna a bankok, hiszen kevesebb hitelképes ügyfelet találtak volna.”

2011.03.11. - riport Papp Edittel, az Erste távozó elnök-vezérigazgatójával

https://www.origo.hu/gazdasag/20110310-interju-papp-edittel-az-erste-bank-hungary-tavozo-elnok-vezerigazgatojaval.html

 

A lényeg a „hitelképes ügyfeleken” van.

 

„A devizahitel az utóbbi 20 év monetáris és gazdaságpolitikájának a közös terméke, amelynek az eredménye a magas infláció volt, mert a gazdaságpolitika úgy gondolta, hogy az segíti a céljai elérésében. Éppen ezért az "olcsó" devizahitelek 5-6 százalékos kamattal jelentették a "megoldást". Másrészt az is igaz, hogy a szabályozás is túl liberális volt: számomra valóban érthetetlen, hogy miért lehetett még Janka néninek is felajánlani a svájcifrank-alapú hitelt? És miért kellett volna Janka néninek megértenie, hogy mi a carry trade?”

2011.12.22. - riport Radovan Jelasityval, az Erste Bank új elnök-vezérigazgatójával

https://www.origo.hu/gazdasag/hirek/20111221-interju-radovan-jelasityvel-az-erste-bank-elnokvezerigazgatojaval.html

 

 

Elérkeztünk a lényeghez, milyen módon adták el a devizahitelt 400.000 "Janka néninek" pár év alatt az Ersténél?

 

Az Erste Bank elnök-vezérigazgatója és a Magyar Bankszövetség alelnöke 2019-ben a pénzügyi szektorra kiterjedően elemezte a bankok szerződéskötéskori tájékoztatását (részlet, saját feldolgozás):

 

 

A riport részlet lényege leírva:

„Én úgy érzem itt valahogy lassan, de biztosan megtörténik  a korszakváltás… Bevallom őszintén, én is amikor megérkeztem az Erstébe 2011-ben, itt is volt két iskola.

 

Volt az a „jó régi iskola”: az ügyfélnek túl komplikált ez az egész pénzügyi szolgáltatás, nem is érti, hogy mit jelentenek ezek a kamatok, egyébként is túl bonyolult ez neki… Mondjuk neki minden rendben lesz, itt meg itt meg itt, írja alá. És egyébként valahogy megoldjuk, jó? Ez volt a 2000-es évek eleje. A bankok azt mondták, ezt nem érti meg egy átlagember. Sajnos a szolgáltatásokat, példa erre a svájci alapú hitel, azt nem is lehet elmagyarázni. Nincs az a nyilatkozat, ami alapján tényleg megérthette volna, hogy milyen rizikóval jön (megj., elterjedtebb megfogalmazás: milyen kockázattal jár).

 

Jött a másik iskola, amelyik remélem már az intézmények túlnyomó többségében nyerő, amelyben azt mondjuk, az ügyfél igenis megértheti, sőt meg is kell, hogy értse. Abszolút nem jelent problémát, ha még 2-szer, 3-szor bejön. Nem jelent problémát, ha az ügyfél már azelőtt bement másik bankba, kéri tőlem a magyarázatot, részletekbe menően, hogy mi mit jelent. Az ügyfél, hogy ha valamit alá is írt, vissza tud lépni. Egészen másképpen kell az ügyfélhez viszonyulni.

 

Sok ember furcsán nézett rám 8-9 évvel ezelőtt. Szerintem hosszútávon ez az egyedüli jó út.

 

A teljes riport:

 

Figyelem!

A beérkező adományokat, most 2022 elején, reklám és marketing akciókra kívánjuk fordítani. 

Magnet Bank 16200216-00245469

 

 

A Hiteles Mozgalom az Arany Liliom Alapítvány munkaszervezete.

 

Az SZJA 1%-ról idén se feledkezz el! 

 

18144741-1-42  

 

 

Arany Liliom Alapítvány