Levél az NGM-nek, lehetetlen a feladat
Tisztelt Balogh László pénzügypolitikáért felelős helyettes államtitkár úr!
Tisztelt Nemzetgazdasági Minisztérium!
A kormány honlapja beszámol az Ön tájékoztatójáról: „Azok a banki ügyfelek, akik a devizahiteles elszámolás kapcsán elégedetlenek a bankoktól kapott értesítő levelekben szereplő elszámolással, először a bankjukhoz, majd a Pénzügyi Békéltető Testülethez forduljanak.”
A 2014. évi XL. törvény (a Kúriának a pénzügyi intézmények fogyasztói kölcsönszerződéseire vonatkozó jogegységi határozatával kapcsolatos egyes kérdések rendezéséről szóló 2014. évi XXXVIII. törvényben rögzített elszámolás szabályairól és egyes egyéb rendelkezésekről) rendkívül kevés időt ad az elszámolás vitatására, csupán 30 napot. Ez a határidő jogvesztő!
A pénzintézetek rendkívül bonyolult, átláthatatlan, indokolatlanul terjedelmes részletes kimutatást küldenek, az Erste Banké például több mint egy kilogramm.
A törlesztő részleteket a pénzintézetek forintban emelik le a bankszámláinkról, így a havi bankszámlakivonatok forint terheléseket tartalmaznak. Az elszámoló levél éves bontásban tartalmazza a törlesztések forint összegét, míg a részletes elszámolás tranzakcióként csak devizában. Hosszadalmas számításokra van szükség arra, hogy az összegeket átszámoljuk saját esetünkben és miután tapasztalatot szereztünk, segítséget tudjunk nyújtani azoknak, akik segítségért fordulnak hozzánk.
Az Alaptörvényünk szerint
M) cikk (2)
Magyarország fellép
az erőfölénnyel való visszaéléssel szemben,
és védi a fogyasztók jogait.
A hazai pénzintézetek most postáztak 1,7 millió levelet a becsapott és megkárosított fogyasztóknak. Magyarország kormánya és parlamentje tehát fellépett a tisztességtelen, erőfölényükkel visszaélő pénzintézetekkel szemben. (Véleményünk szerint ugyan nem az összes visszaéléssel szemben, de legalább elindult egy kedvező folyamat, a többit meg majd a pereinkben rendezzük a bíróságokon a következő években.)
A 2014. évi XL. törvény azonban jelentősen korlátozza a fogyasztók jogait! Azon jogait, hogy tételesen ellenőrizzék az elszámoló levelek tartalmát. A korlátozás ott található meg, hogy rendkívül rövid a 30 napos határidő. Aki nem vitatja, annak később már bíróságon sem lesz rá módja valószínűleg.
A jelenlegi helyzet véleményünk szerint Alaptörvény ellenes!
Egy törvénymódosítással biztosítani kell a fogyasztók Alaptörvényben rögzített jogait, az indokolatlanul szűk határidő meghosszabbításával. Legalább 3 hónap szükséges. Sokat segítene, ha előírnák a pénzintézeteknek, hogy az adatokat Excel formátumban is bocsássák kérésre a becsapott fogyasztók rendelkezésére. A fogyasztók jogainak védelme csak így állíítható helyre!
Kérjük soron kívül kezdeményezzék a törvény módosítását.
Üdvözlettel:
Szabó József
Hiteles Mozgalom ügyvezető - Arany Liliom Alapítvány
-----------------------------------------------------
NGM/20654/2015
Igazságügyi Minisztérium
Ügyfélszolgálati Iroda
Tisztelt Címzett!
A Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 152/2014. (VI. 6.) Korm. rendelet 82. § (2) bekezdés alapján jelen levelem mellékleteként szíves válaszadás céljából megküldöm a Nemzetgazdasági Minisztérium Ügyfélkapcsolati Információs Irodára érkezett megkeresést.
Az áttételről a levélírót egyidejűleg - másolatban - értesítettem.
Segítő közreműködésüket előre is köszönöm!
Üdvözlettel,
Szabados Andrea
ügyfélszolgálati referens
Nemzetgazdasági Minisztérium
Ügyfélkapcsolati Információs Iroda
Tel.: 06 1 795 5010
ui: a problémát jeleztük tegnap az MNB-nak is egy teljesen más szövegű levélben: