Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Fővárosi Törvényszék a folytatódó devizahiteles perekről

2016.03.15

Dr. Madarasi Anna, a Fővárosi Törvényszék Sajtó Osztályának munkatársa a folytatódó és újonnan induló devizahiteles perekről elmondta: a Fővárosi Törvényszék érintett szervezeti egységeinél „több szálon” is futnak a devizahiteles ügyekkel kapcsolatos eljárások.

 

• Az egyik a devizahiteles törvények által bevezetett új típusú polgári nemperes eljárás, amely valamennyi kiküldött banki elszámolással kapcsolatban, a Pénzügyi Békéltető Testület eljárását követően, a fogyasztók és a pénzügyi intézmények számára jelent jogorvoslati lehetőséget.

 

• A devizahiteles ügyek másik „szála” a felfüggesztett peres eljárások. 2014-ben több ezer folyamatban lévő eljárást függesztett fel a bíróság a banki elszámolások lezárásáig. Ezek közül már indultak újra perek 2015-ben is, de tömeges mennyiségben idén várható az újraindulásuk. Azokban az esetben, amelyekben a felek között vita alakul ki a banki elszámolással kapcsolatban, a per újraindulását megelőzheti a Pénzügyi Békéltető Testület eljárása és ennek a jogorvoslati fóruma, a Pesti Központi Kerületi Bíróság nemperes eljárása is.

 

• A harmadik devizahiteles „ügytípusba” a Törvényszék Gazdasági Kollégiumához érkezett ügyek, az újonnan induló perek tartoznak, amelyeknek száma folyamatosan nagyon magas.

 

Dr. Madarasi Anna kiemelte, hogy az új ügyekben a felperesek egyre változatosabb jogcímek megjelölésével kérik továbbra is a pénzügyi intézményekkel kötött fogyasztói szerződéseik érvénytelenségének a megállapítását. Ezek a keresetek folyamatosan újabb és újabb jogalkalmazási kérdéseket vetnek fel a bírák számára. A törvényszéki hatáskörbe tartozó perekben kötelező a jogi képviselet, ennek ellenére a devizahiteles perekben nagyon sok bírói munkát igényel a keresetlevelek értelmezése. A bírák tapasztalata, hogy a jogi képviselők az eljárások során gyakran megpróbálják megkerülni a devizahiteles jogszabályok céljait és ennek érdekében sokszor a rendeltetésszerű joggyakorlás követelményét is figyelmen kívül hagyják. Fontos hangsúlyozni, hogy a perindításnak semmilyen hatása nincsen a törlesztőrészletek fizetésének a kötelezettségére.

 

Egészen új, a fogyasztókat is érintő jogalkalmazási problémákat vet fel az elszámolási törvénynek az a rendelkezése, amely kimondja, hogy a keresetekben nem elég csak a szerződés érvénytelenségének a megállapítását kérni, ahogyan azt korábban a régi Polgári Törvénykönyv lehetővé tette. A felpereseknek ezekben az ügyekben az érvénytelenség okától függetlenül az érvénytelenség jogkövetkezményét is meg kell jelölniük. Ezek a jogkövetkezmények pedig kizárólag a szerződés érvényessé vagy a határozathozatalig terjedő időre történő hatályossá nyilvánítása lehetnek. A devizahiteles ügyekben az eredeti állapot helyreállításának nincsen helye. Ez a törvényi rendelkezés a fogyasztókkal szemben is olyan követelményt állít, amelyet nem könnyű teljesíteniük. A jogkövetkezményekkel kapcsolatban fontos kiemelni, hogy a fogyasztói szerződésekre vonatkozóan akárhogyan is fejeződik be egy per, az biztosan nem történhet meg, hogy a fogyasztónak, aki a pénzügyi intézménytől hitelt vett fel és a hitel összegét meg is kapta, egyszer csak minden fizetési kötelezettsége „eltűnik”.

 

Újságírói kérdésre válaszolva dr. Madarasi Anna elmondta, hogy a bíróságnak törvényi kötelezettsége, hogy az ítélet meghozatala során a banki elszámolást vegye alapul.

 

 

fov-tov-sajto---16.03.05---kep.png

 

 

A sajtótájékoztató teljes szövege:

 

http://fovarositorvenyszek.birosag.hu/sites/default/files/field_attachment/sajtokozlemeny_sajtotajekoztato_201600305.pdf

 

Egyéb érdekesség a sajtóanyagból:

 

A legnagyobb magyarországi törvényszék garanciát vállal arra, hogy naprakészen biztosítja mindazokat a tájékoztató adatokat, információkat, amelyek a kezelőirodák, vagy az ügyfélszolgálat szolgáltatásaival kapcsolatosak. Ezek az adatok részben elektronikusan a Törvényszék honlapján, részben a kerületi bíróságok adatbázisaiban folyamatosan frissülnek.

 

Az elnök elmondta, hogy Magyarországon a bíróságokon az elmúlt két esztendőben kezdték el kialakítani az ügyfélcentrumokat. A Fővárosi Törvényszék elsőként hozott létre önálló egységként működő ügyfélcentrumokat, ahol az állampolgárok minden olyan információhoz hozzájuthatnak, amelyek az eljárási törvények alapján kiadhatók.

 

A Törvényszék call-centert működtet, elektronikusan is kérhetőek adatok a bírósági adatbázisokból, emellett skype-on is el lehet érni a bíróságot, időpontokat lehet foglalni, valamint fénymásolatokat lehet rendelni elektronikusan. Mindezek a gyorsaságot, az ügyintézés hatékonyságát szolgálják.